• Usługi
Leczenie choroby okluzyjnej i rekonstrukcja zwarcia

Co to jest choroba okluzyjna?

Zaburzenia prawidłowego zwarcia zębów (czyli tzw. okluzji) to choroba okluzyjna. Bezpośrednią przyczyną choroby okluzyjnej jest nieprawidłowe stykanie się zębów dolnych i górnych względem stawów skroniowo – żuchwowych.

Jakie zaburzenia i dolegliwości powoduje choroba okluzyjna?

• napięcie mięśni twarzy oraz szczęki
  • nieprawidłową pracę stawów skroniowo – żuchwowych
  • bóle głowy
  • szumy w uszach
  • bóle zębów
  • nadwrażliwość zębów
  • zgrzytanie zębami  i nadmierne ich ścieranie (tzw. bruksizm)
  • uszkodzenia mechaniczne zębów (m.in.: pęknięcia, ukruszenia, złamania)
  • bóle w okolicach szyi, ramion, a nawet kręgosłupa

Jak przebiega leczenie choroby okluzyjnej?

• wywiad lekarski
  • badanie palpacyjne (dotykiem)
  • badanie radiologiczne (diagnostyka RTG, ewentualnie tomografia komputerowa)
  • badanie USG  stawów skroniowo – żuchwowych
  • ustalenie relacji łuków zębowych zgodnie z prawidłowym funkcjonowaniem stawów skroniowo – żuchwowych
  • analiza modeli diagnostycznych, która polega na ich osadzeniu w specjalnym urządzeniu (artykulatorze), które imituje ruchy szczęki względem żuchwy. Analiza ta pozwala na rozpoznanie problemu i zaplanowanie leczenia tak, aby uzyskać prawidłowy zgryz

Jak możemy leczyć chorobę okluzyjną?

• noszenie nakładek (tzw. szyn relaksacyjnych), które mają na celu odciążyć nadmiernie pracujące mięśnie żucia i stawy oraz naprowadzić żuchwę do jej prawidłowego ułożenia względem szczęki
  • w niektórych przypadkach konieczne jest leczenie ortodontyczne lub nawet leczenie chirurgiczne
  • wykonanie rekonstrukcji zwarcia – odbudowy lub korekty  zębów,  w celu ustawienia zębów w taki sposób aby prawidłowo się stykały, a siły nacisku rozkładały się równomiernie