Profilaktyka

• Jakie są wskazania i przeciwwskazania do wykonania scalingu?

Bezwzględnym wskazaniem do scalingu jest obecność zmineralizowanych złogów nazębnych. Przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu jest : obecność rozrusznika serca, zaostrzenie schorzeń kardiologicznych np.: zaburzenia rytmu serca, choroba wieńcowa, słabo kontrolowane nadciśnienie tętnicze (> 160/95), skazy krwotoczne, naczyniowe, osoczowe czy płytkowe, leczenie przeciwzakrzepowe, cukrzyca niewyrównana, ostra niewydolność nerek, ostra choroba reumatyczna, ostre choroby zakaźne, nadczynność tarczycy grożąca przełomem, epilepsja, choroby psychiczne. Przeciwwskazanie miejscowe bezwzględne jest wtedy kiedy okolica przeznaczona do scalingu jest objęta guzem nowotworowym, a do przeciwwskazań miejscowych względnych należą stany patologiczne błony śluzowej jamy ustnej w przebiegu których, tworzą się nadżerki i/lub owrzodzenia, opryszczka oraz szczękościsk znacznego stopnia.  Są sytuacje w których wykonanie scalingu może odbyć się tylko w osłonie antybiotykowej. Do najczęściej spotykanych schorzeń przy których wskazana jest osłona antybiotykowa należą: sztuczne zastawki serca, przebyte bakteryjne zapalenie wsierdzia, radioterapia w obrębie głowy i szyi, niekontrolowana cukrzyca, endoprotezy stawów do 2 lat od zabiegu..

• Jak często wykonywać skaling?

Profesjonalne czyszczenie zębów powinno być wykonywane średnio 1 raz na 6 miesięcy. W miarę potrzeb pacjenta, ale należy dążyć do tego by 1-2 razy do roku było wystarczające. Biorąc pod uwagę czynniki dodatkowe takie jak stłoczenia zębów lub też zła higiena domowa jamy ustnej  zabieg usuwania złogów nazębnych powinien odbywać się częściej. Częstość usuwania złogów nazębnych jest cechą indywidualną każdego pacjenta. Systematyczne usuwanie kamienia jest w pełni skuteczne jeśli pacjent przestrzega zaleceń odnośnie domowej higieny jamy ustnej. W przeciwnym wypadku złogi narastają ponownie w bardzo szybkim tempie.

• Czy scaling jest zabiegiem bolesnym?

Zabieg jest bezbolesny, jednak osoby szczególnie wrażliwe na zimno (nadwrażliwość)  mogą odczuwać niewielki dyskomfort, a w przypadku pojawienia się odczuć bólowych zabieg przeprowadza się w znieczuleniu.

• Jakie są wskazania i przeciwwskazania do wykonania piaskowania?

Bezwzglednym wskazaniem do piaskowania jest obecność miękkich złogów oraz zewnętrzych przebarwień na powierzchni zębów. Przeciwwskazaniem do oczyszczania zębów tą metodą jest: astma, katar, alergie na smakowe dodatki do proszków, schorzenia nerek. Przeciwwskazanie miejscowe bezwzględne jest (tak jak przy scalingu) wtedy kiedy okolica przeznaczona do piaskowania jest objęta guzem nowotworowym, a do przeciwwskazań miejscowych względnych należą stany patologiczne błony śluzowej jamy ustnej w przebiegu których, tworzą się nadżerki i/lub owrzodzenia, opryszczka oraz szczękościsk znacznego stopnia.

• Jak długo trwa wykonanie piaskowania?

Zabieg trwa zazwyczaj około 30 min w zależności od ilości obecnych miękkich złogów i przebarwień zewnętrznych.