USŁUGI

Skaling

Co to jest skaling?

Skaling jest to zabieg profilaktyczny polegający na usunięciu twardych złogów nazębnych potocznie zwanych kamieniem nazębnym. Kamień nazębny jest to zmineralizowana płytka bakteryjna  składająca się z resztek pokarmowych, bakterii oraz składników śliny.

Jak przebiega wykonanie skalingu?

Zabieg wykonuje higienistka stomatologiczna wyłącznie w gabinecie stomatologicznym używając do tego celu specjalistycznego sprzętu – skalera ultradźwiękowego bądź narzędzi ręcznych (kirety). Odpowiednia końcówka skalera przyłożona do powierzchni zębów pokrytych złogami nazębnymi, emituje ultradźwięki i mikro drgania z bardzo wysoką częstotliwością, co powoduje kruszenie
i odpadanie kamienia. Miejscami gdzie najczęściej odkłada się kamień nazębny i z tego względu należy poświęcić im więcej uwagi przy czyszczeniu jest okolica przednich zębów dolnych (szczególnie od strony języka) oraz bocznych zębów górnych (od strony policzka). Złogi mogą zajmować powierzchnię naddziąsłową, jak i rozprzestrzeniać pod dziąsło, co powoduje jego drażnienie, krwawienie oraz stan zapalny. Gromadzenie się płytki i kamienia nazębnego jest przyczyną rozwijania się chorób przyzębia, co w konsekwencji może doprowadzić do utraty zębów.

Jakie są wskazania i przeciwwskazania do wykonania skalingu?

Bezwzględnym wskazaniem do skalingu jest obecność zmineralizowanych złogów nazębnychPrzeciwwskazaniem do wykonania zabiegu jest: obecność rozrusznika serca, zaostrzenie schorzeń kardiologicznych np.: zaburzenia rytmu serca, choroba wieńcowa, słabo kontrolowane nadciśnienie tętnicze (> 160/95), skazy krwotoczne, naczyniowe, osoczowe czy płytkowe, leczenie przeciwzakrzepowe, cukrzyca niewyrównana, ostra niewydolność nerek, ostra choroba reumatyczna, ostre choroby zakaźne, nadczynność tarczycy grożąca przełomem, epilepsja, choroby psychiczne. Przeciwwskazanie miejscowe bezwzględne jest wtedy kiedy okolica przeznaczona do skalingu jest objęta guzem nowotworowym, a do przeciwwskazań miejscowych względnych należą stany patologiczne błony śluzowej jamy ustnej w przebiegu których, tworzą się nadżerki i/lub owrzodzenia, opryszczka oraz szczękościsk znacznego stopnia.  Są sytuacje w których wykonanie skalingu może odbyć się tylko w osłonie antybiotykowej.
Do najczęściej spotykanych schorzeń przy których wskazana jest osłona antybiotykowa należą: sztuczne zastawki serca, przebyte bakteryjne zapalenie wsierdzia, radioterapia w obrębie głowy i szyi, niekontrolowana cukrzyca, endoprotezy stawów do 2 lat od zabiegu.